käyttäjälähtöiset verkkopalvelut

”Mahdollisuus käyttää internetiä on olennaisen tärkeä monille eurooppalaisille. Monet eivät kuitenkaan pysty sitä käyttämään vammansa vuoksi. Niin kauan kuin verkon esteettömyydessä on puutteita, internetin tuomat edut eivät ole kaikkien ulottuvilla. Ongelmiin olisi kuitenkin olemassa helppoja ratkaisuja. Mikä on siis syynä siihen, että vain harvat verkkojulkaisijat turvautuvat niihin?” pohtii Viviane Reding. (Tietoyhteiskunnasta ja viestimistä vastaava EU:n komissaari)

Tällähetkellä, Tilastokeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan, ikäihmisistä (60-74 v.) vain 43% käyttää internetiä ja sitä nuoremmat 82% -99%. Muutamien vuosien kuluttua jälkimmäinen ryhmä on vanhuksia ja he ovat tottuneita internetin käyttäjiä. Täytyy muistaa, että ikäihmiset tulevaisuudessa ovat toimintakyvyltään parempia ja eliniältään pidempiä sekä heidän tulo- ja varallisuustasonsa on parempi edelliseen sukupolveen verrattuna. Kun kulutusvoima ja palvelujen käyttö kasvaa, kasvaa myös vaatimustaso.

Tavoitteena tulevaisuudessa on lisätä ikäihmisten toimintakykyisen elämän ja itsenäisen suoriutumisen tasoa. Internetin tulisi olla palveyhteisöllinen verkkopalvelu: 

  1. Vuorovaikutteista asiointia; palvelun tarjoajat, oma- ja kotihoito, neuvonta ja ohjaus
  2. Tiedon hallintaa; hyvinvointi- ja terveys, henkilökohtainen (PHR), oikeudet ja velvollisuudet
  3. kommunikointia ja kohtaamista; vertaisryhmät, omaiset, asiantuntijat

(Luentomateriaali: Käyttäjälähtöiset verkkopalvelut itsenäisen suoriutumisen tukena, Jyri Wuorisalo, Cel` Amanzi Oy)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s