2D:n paluu

3D-animaatio jatkaa voimakasta kasvuaan niin meillä Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Teknologian kehittyminen ja innovaatioiden nopea omaksuminen, alalle kouluttaminen, kustannusten madaltuminen ja teknisen työn teettäminen halpatuotantomaissa vaikuttavat osaltaan animaation tuotannon kasvuun.

Runsas tehosteiden käyttö ja samojen 3D:n mahdollistamien kikkojen toistaminen on kääntämässä alan ammattilaisten ja yleisön katseet kohti mennyttä. Animaation tämän hetkistä tilannetta voisi melkeinpä verrata tietokoneiden yleistymiseen 90-luvulla ja tästä seuranneeseen graafisen alan kokemaan rappioon. Uudet mahdollisuudet saavat ammattilaiset kiinnittämään huomionsa epäolennaiseen teknisten innovaatioiden mahdollistamaan leikittelyyn tarinankerronnan ja monitasoisten hahmojen luomisen kustannuksella.

Yleisön koetaan turtuneen 3D:n ylenpalttiseen tehosteilla mässäillyyn ja tarinoiden köyhtymiseen. Kaipuu vanhojen tarinoiden ja 2D:n kauniin yksinkertaisuuden luomien maailmojen pariin on jo havaittavissa. 2D:n paluu on nähtävissä esimerkiksi Sony Pictures:n Persepolis-elokuvassa ja Disneyn tulevassa Princess and the Frog -animaatiossa.

Toisaalta 3D:n yleistymisen nähdään tasoittavan turhaa tekniikalla leikittelyä ja siten tarinankerronnan toivotaan kehittyvän myös 3D:n puolella. Myös 3D:n ja 2D:n yhdistämisen katsotaan parantavan animaation laatua tulevaisuudessa.

Lisää animaation tulevaisuudesta täällä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s