Ambient design

Ambient design tarkoittaa moniaistillista muotoilua. Siinä äänet, tuoksut, maut, värit, valot ja kosketuspinnat välittävät viestejä ja informaatiota. Ambient designissa tunnelmat luodaan erottuvasti ja koskettavasti.

Ambient design hyödyntää moniaistillisuutta aivan uudella tavalla ja se onkin jo otettu suurimmissa ulkomaisissa muotoilualan kouluissa osaksi opetussuunnitelmaa. Ambient design on siis nousemassa entistä suuremmaksi vaikuttajaksi muotoilunalan saralla. Jatkossa on pystyttävä toimimaan entistä monipuolisemmin yhteistyössä erialojen tutkijoiden ja erikoisosaajien kanssa.

Ambient design on nostanut päätään useilla messuilla eripuolilla maailmaa. Helsingissä järjestettävien Forma- messujen kevään 2010 yhtenä pääsuuntauksena toimi ”Design for all senses.” Helsingin messuilla teeman tärkeimpänä esilletuojana  toimi Pentagon design, joka toteutti näyttelyssä viisi teemaosastoa edustaen näillä jokaista eri aistia. Heidän tarkoituksenaan oli herättää ihmisiä pohtimaan esineitä myös muiden aistien kautta. ”Jos tuotetta ei näe, mitä jää jäljelle?” Muotoilussa olisikin syytä miettiä tuotetta aisti havaintojen kokonaisuutena, ja miettiä vuorovaikutus kokonaisuudessaan kokijan ja esineen välillä.

Kaikki tietävät, kuinka tärkeä auton väri on, sekä se, mille uusi auto tuoksuu. Kuuloaistikin on otettu huomioon autosuunnittelussa: miltä auton oven kiinni paiskaaminen kuulostaa tai millainen ääni moottorista lähtee käynnistettäessä”, Hoskonen sanoo.

Myös keittiövälineiden materiaalivalinnoissa äänellä on suuri merkitys: millainen ääni lähtee, kun kattilaa liikuttaa hellalla tai kun veitsi kolahtaa leikkuulautaan. ”Keittiövälineitä tehdään nykyisin paljon pehmeästä silikonista, mikä vaikuttaa sekä tuntoaistiin että esineen käytöstä lähtevään ääneen. Kaikki eivät pidä esimerkiksi pehmeän kakkuvuoan tunnusta”, Hoskonen täsmentää.

Ihmisen tuoksumuistin sanotaan olevan erittäin hyvä. Tuoksut tuovat mieleen muistoja tilanteista ja ihmisistä.”

http://www.hs.fi/artikkeli/Koti+kaikille+aisteille/1135252684066


Ambience designissa muotoilijan tulee olla vuorovaikutuksessa monen alan ammattilaisten kanssa sekä kommunikoida tutkijoiden kanssa. Suomessa on jo aiheen tiimoilta pyörimässä monialainen hanke, jonka Pilotointiryhmänä toimii teknillisen korkeakoulun Decode-yksikkö, Helsingin yliopiston Digitaalisen elämän psykologiaa -ryhmä, Taideteollisen korkeakoulun Muotoilun osasto sekä Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskus.

Ambience design merkitsee uuden tyyppistä suunnittelukulttuuria, jopa paradigman vaihdosta. Ambience designissa suunnittelijat kommunikoivat tutkijoiden kanssa. Ambience design -prosessissa suunnittelu ei ole pelkästään suunnittelijan persoonallisen kädenjäljen varaan rakentuvaa, vaan suunnittelutyö perustuu tietämykseen siitä, miten moniaistinen ympäristö/tunnelma vaikuttaa ihmisiin. Ambience design -projektissa osaamista kehitetään vuorovaikutuksessa monen alan ammattilaisten kanssa. Tulokset dokumentoidaan huolellisesti.

Ambience design kehittää visuaalisesti painottunutta suunnittelukulttuuria moniaistiseksi designiksi. Suunnittelussa otetaan huomioon muotokieli, äänimaisemat, tuoksumaailmat, kosketuspinnat, valo- ja värimaailmat ja jopa makumaailma (ihmisen aistit eivät rajoitu näihinkään aisteihin).

Ambience designissa on kyse tunnelmadesignista eli vaikuttamisesta ihmiseen psykofyysisenä kokonaisuutena. Käytännössä tämä merkitsee panostusta elämyksellisyyteen.

http://muuntuvailme.wordpress.com/2008/09/17/ambience-design-tunnelmamuotoilua-ja-muunneltavuutta/

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s