Ambient media

Ambient media on mainos- ja viestintämaailmassa käytetty termi, joka tarkoittaa ympäristön hyödyntämistä markkinointiviestinnän mediana. Moniaistilliset mainokset ja opasteet voivat hyvinkin olla arkipäivää jo lähitulevaisuuden kaupunkinäkymässä. Viitteitä tästä on jo olemassa:

2008 perustettu Urbanscreen –yhtiö on tehnyt muutamia taidetempauksia hyödyntäen kehittämäänsä LUMENTEKTUR- prosessia, jossa yhtiö toteuttaa räätälöityjä 3D-projektioita isojen rakennusten julkisivuihin. Projektiot ovat ainutlaatuisia, ne istutetaan sopimaan saumattomasti kohteeseensa ja ne kommunikoivat kohdeympäristönsä kanssa sitä kunnioittaen.

Volvo on jo hyödyntänyt tekniikkaa mainostempauksessaan. Kun tekniikka yleistyy ja kustannukset laskevat on oletettavissa, että Urbanscreenin kaltaiset mainosprojektiot tulevat lisääntymään kaupunkikuvassa ja suuria rakennuksia aletaan käyttää mainospintoina.

Lisää tietoa: www.urbanscreen.com

Eteläkorealainen tuotemuotoilija Hanyoung Lee on kehittänyt tuotekonseptin, jonka tarkoituksena on parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta. Kyseessä on Virtual Wall, lasersäteillä muodostettava punainen verhomainen seinämä, jossa kävelee ihmishahmoja. Ideana on, että seinämä heijastetaan autoilijoiden eteen risteysalueella liikennevalojen vaihtuessa punaisiksi. Näin autoilijan on helpompi havainnoida, milloin pitää pysähtyä. Tämän seurauksena punaisia päin ajaminen vähenee ja yliajo-onnettomuuksien määrä pienenee.

Lisää tietoa: http://www.leehanyoung.com/works.html

On siis olettavissa, että ambient media tulee yleistymään mainonnan ja viestinnän työvälineenä. Mielestämme viestimisessä ollaan menossa uuteen äärimmäisyyden aikakauteen. Ihmiset alkavat olla turtuneita ylenpalttiseen visuaalisten ärsykkeiden määrään.  Volyymi ja yksiulotteinen näkyvyys eivät enää pelkästään riitä kiinnittämään ihmisten huomiota. Viestimet pyrkivät vaikuttamaan kaikkiin aisteihin ja passiivisen olemisen sijaan ne aktiivisesti repivät ihmisten huomion itseensä.

Uudenlaiset mainokset sekä opasteet vedetään ulos pinnoista (seinät, kadut) ja ne toteutetaan digitaalisesti minkä vuoksi ne eivät enää välttämättä tarvitse erillisiä rakenteita.

Ilmiö tulee kenties vaikuttamaan jopa tulevaisuuden kaupunkiarkkitehtuuriin ja rakennuksia sekä kaupunkiympäristöjä tullaan suunnittelemaan ambient median lähtökohdista.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s