Guerrilla marketing

Microsoft on mainostanut uutta Windows -puhelintaan töhrimällä San Fransiscon katuja. Ympäri San Fransiscon vilkasta aluetta on tehty ilmoituksia Windows -puhelimen julkaisujuhlia mainostavista teksteistä, jotka ovat maalattu sabluunalla katuun. Nämä graffitit ovat laittomia, ja Microsoftin myönnettyä olleensa töherrysten takana, heidät on määrätty puhdistamaan maalaukset sakon uhalla. Asia on aiheuttanut närää kansalaisissa ja monet pitävätkin tempausta hyvän maun vastaisena.

Hieman vastaavanlaista ”sissi mainontaa” on näkynyt myös Suomessa. Hiljattain Helsingissä avattu Jenny Woo -yökerho mainosti avauspäivään asti tuntematonta bailupaikkaa eri medioissa. He laittoivat ilmoituksen asuntosivuille, jossa Jenny Woo -niminen henkilö etsii kämppistä luksusasuntoonsa. Samaan aikaan kyseinen kuvitteellinen ”henkilö” lisäsi ihmisiä facebookissa kavereikseen ja itse ravintoloitsijan hieno auto oli töhritty: ”Who the fuck is Jenny Woo?” graffitilla.

Omien viestien välittäminen graffiteilla on ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta nyt potentiaalin ovat huomanneet myös mainostajat. Rajoja halutaan rikkoa ja uudet ideat tuovat paljon näkyvyyttä jopa todella edullisesti. Uskon, että näitä tempauksia tullaan jatkossa näkemään varmasti enemmänkin, mutta todellista buumia tulevaisuudessa en usko todeksi. Ihmisiä voi ärsyttää vain tiettyyn pisteeseen asti, kunnes ärsytyskynnys kasvaa liian korkeaksi, ja yrityksiä aletaan boikotoida laittoman markkinoinnin takia. Uutuudenviehätys kestää hetken, kunnes palataan takaisin perinteisempään mainontaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s