Elämyksellinen myymälätila

     

Elämyksellinen myymälätila –suunnittelukilpailu oli ideakisa, jonka avulla pyrittiin kehittämään uuden sukupolven myymäläkonsepteja, kertoo Kaisu Ravantti (2011, 36-37) Spaces-lehden artikkelissa Elämyksellinen myymälätila. Ravantin tekstissä Arni Aromaan mukaan ostopäätös tehdään usein vasta liikkeessä. Aromaa huomauttaa, että viihtyisä ja esteetön myymälätila on kaikkien osapuolten etu, sillä helppokäyttöisyys rakentaa osaltaan myönteistä asiakaskokemusta. Katetut kaupalliset miljööt muodostavat meidän ilmastossamme merkittävän oleskelu- ja ajanviettoympäristön. Artikkelissa esitellään mm. Susanna Markkasen parhaana ehdotuksena palkittu tila, jossa myymälän ydinkohderyhmät, eli lapset viihtyvät. ”Hei me leikitään” –konseptin yllättävät yksityiskohdat, hauskat muodot, pirteät värit sekä leikkisät kalusteet luovat lapsille miellyttävät puitteet ja rohkaisee lapsia viettämään aikaa kaupassa, osallistumaan siellä järjestettäviin tapahtumiin, kokeilemaan tuotteita ja ennen kaikkea viihtymän valikoimaan kuuluvien brändien kanssa. Hyvä kokemus sitouttaa lapsen ja hänen vanhempansa liikkeeseen ja sen tarjontaan. Markkasen mukaan myymäläsuunnittelu on laaja, kokonaisvaltainen prosessi, jossa tulee sovittaa yhteen kaupallisuus, kuluttaja- ja kohderyhmäymmärrys, visuaaliset, muotoilulliset ja toiminnalliset seikat – unohtamatta brändin rakentamista, elämyksellisyyttä, kustannustehokkuutta ja erottuvuutta.

Ravantti K. 2011. Elämyksellinen myymälätila. Spaces, Finnish interiors & design [Sisustamisen ammattilehti]. 2011 nro 1-2, 36-37.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s