Kulutuksen psykologia

Viime vuosina on syntynyt monia ekovaatemerkkejä ja kierrätykseen keskittyneitä yrityksiä. Kestävän kehitysten mukaisten tuotteitten tarjonnan kasvun lisäksi uutena ilmiönä on tullut suurempi huomio itse kulutukseen ja sen syihin.

Ihmiset ovat heränneet tavarapaljouteen ja nyt mediassa on alkanut esiintyä entistä enemmän artikkeleita kulutuksen syistä ja vinkeistä sen ”hillitsemiseen”.

Viime tammikuussa huomiota saanut Tavarataivas-dokumentti kertoo yhden miehen tavoitteesta selvittää, mitä ihminen oikeasti tarvitsee ja mitä tulisi tilalle, jos tavara olisi pois tieltä.

http://www.hs.fi/sunnuntai/Vuosi+ilman+tavaraa/a1357969819187

Taloussanomien sivuilta löytyy useita artikkeleita psykologisista tutkimuksista, jotka selvittävät ostamisen syitä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Aiheeseen liittyvä ilmiö on myös brändäykseen herääminen. Esimerkiksi viime elokuussa Helsingin Sanomat kirjoitti siitä, että H&M omistaa Helsingin keskustassa kahden korttelin sisällä kuusi liikettä, mutta eri nimillä. Tämä aiheutti keskustelua keinoista, joilla yritykset yrittävät vaikuttaa kuluttajiin.

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1376106224589

http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2013/08/brandayksen-voima-h-ja-hollister.html

Ilmiöllä on kaksi puolta. On alkanut ilmestyä materiaalia, jossa neuvotaan miten omaa kuluttamista voi hillitä ja järkeistää. Toisaalta edelleen on ilmestynyt materiaalia, jossa provosoidaan kyseenalaistamaan omaa kuluttamista. Vaikuttaa siis siltä, että edelleenkään ei olla täysin herätty oman kuluttamisen tutkimiseen, ja tiedostavaan kulutukseen.

Ekologisten tuotteiden tarjoamisen lisäksi yritykset tarjoavat nykyään myös entistä enemmän esimerkiksi vaatteiden muokkaus- ja huoltopalveluita. Iltasanomiin asti päätyi esimerkiksi Carlings Trion ohjeistus farkkujen pakastamisesta.

http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288601571484.html

Ilmiö saattaa vaikuttaa (joskin luultavasti hitaasti) vaatetusyritysten toimintaan. Kuten Helsingin Sanomien artikkelissa todetaan: ”H&M on avannut Cosin ja & Other Storiesin, koska se on huomannut, ettei pelkkä anonyymi, halpa muoti vedä enää samalla tavalla. Kyllä se jollain tavalla alkaa olla tiensä päässä”, Koski sanoo.”

Linkkejä:

http://www.hs.fi/sunnuntai/Vuosi+ilman+tavaraa/a1357969819187

http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/04/19/50-paria-kenkia-kaapissa-psykologi-kertoo-miksi/20135718/139

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2013/04/19/et-edes-kayta-nain-suurta-osaa-vaatteistasi/20135769/12

http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/04/22/suurin-osa-kulutuksesta-on-taysin-aivotonta/20135834/139

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1376106224589

http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2013/08/brandayksen-voima-h-ja-hollister.html

http://www.taloussanomat.fi/raha/2013/08/27/laita-korkokengat-jalkaan-kun-lahdet-ostoksille/201311874/139

http://www.indiedays.com/ext/stylegenda/some-facts-about-the-fashion-industry

http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288601571484.html

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s