Kestävää vai kestämätöntä?

Muotoilu heijastelee myös sitä ympäröivää yhteiskuntaa ja sen arvoja. Epävakaa talous ja ympäristötietoisuuden lisääntyminen näkyvät enenevissä määrin myös muotoilun ja taiteen saralla. Onkin ollut mielenkiintoista pohtia, mihin tämä kaikki voisi mahdollisesti olla menossa? Voisiko taide olla ekologisempaa? Ihmiset ovat nykyisin hyvin tietoisia ympäristöasioista, mutta voisiko sitä yhdistää myös sisustamiseen tai taiteeseen, kuitenkin siten, että suunniteltavat tuotteet ovat yksilöllisiä?

Signaaleja pohtiessamme löysimme artikkeleita, jotka käsittelevät taidetta joka on tehty luontoon, eli kausitaidetta, kuten nimesimme tämän taiteen suunnan. Taidetta ei ole tarkoitus tehdä pysyväksi, vaan se on pysyvä luonnon ehdoilla. Brittiläinen taiteilija Simon Beck tekee taideteoksia kävelemällä kuvioita lumihangessa. Teokset ovat valtavan kokoisia ja näkyvät parhaiten lintuperspektiivistä katsottua. Suomessa ja maailmalla järjestetään myös lumi- ja jääveistoskilpailuita. Näissä syntyneet veistokset ovat taatusti ekologisia ja näyttäviä, eikä niihin ehdi kyllästyä.

snow-art10

Askel askeleelta syntynyt Simon Beckin taideteos

Ihmiset haluavat tuoda enemmän persoonallisuuttaan myös sisustamiseen. Saksalainen muotoilija Konstantin Grcic on ottanut eri urheiluvälineiden osia huonekaluihin. Tunnetuin näistä lienee Champions-sarjan pöydät. Michiganista kotoisin oleva taiteilija ja pyörämekaanikko Andy Gregg on puolestaan ottanut käyttöönsä romupyörien osia ja suunnitellut niistä monia huonekauluja. Trendiksi on noussut kierrättäminen ja ihmiset jakavat kierrätysideoita monissa eri medioissa, kuten blogeissa ja Facebookissa. Arvostuksen määrä nousee sitä mukaa miten innovatiivisen kierrätysidean keksii.

dezeen_Champions-by-Konstantin-Grcic

Konstantin Gricicin Champions-sarjan pöytä

lcmx Lounge chair

Andy Greggin LCMX Lounge Chair

Molempien suuntauksien ideologia tukee ekologista ajattelutapaa, sekä sitä kuinka yhteiskunnan vaikutus heijastuu muotoiluun. Yhteiskunnan arvot ja suuntaus onkin muotoilijalle tärkeää ottaa huomioon, sillä eihän kukaan osta tuotteita jotka eivät palvele heidän tarpeitaan. Kilpailu on alalla kovaa, joten luonnollisesti kuluttaja valitsee tuoteviidakosta tuotteen jonka hän kokee omia arvojaan edustavaksi. Jalosta kierrätyksen puolestapuhujana nyky-yhteiskunta on toisaalta myös kertakäyttöä suosivaa ja helposti kyllästyvää kansaa, joten kausitaide tukee tätä ajatusta.

Kuvien lähteet: kuva 1, kuva 2, kuva 3.

Muuta luettavaa:

Muotoilu markkinoinnin kilpailukeinona

Taiteen tulevaisuus

-Jonna S.& Katja K.-

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s