Palvelumuotoilun kasvava merkitys

Palvelujen yhteiskunnallinen merkitys on kasvanut. Palvelumuotoilu on palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin, eli palvelukokemuksen käyttäjälähtöistä suunnittelua siten, että palvelu vastaa käyttäjän tarpeita ja palveluntarjoajan toiminnallisia tavoitteita. Palvelumuotoilun suosio ja käyttö kasvaa tulevaisuudessa, sillä esimerkiksi yrityksille tärkeät nettisivut tarvitsevat selkeän ja houkuttelevan ulkoasun, sekä käytettävyyden. Myös esimerkiksi lippuautomaattien funktio ja lentokenttäopasteiden suunnittelu liittyvät palvelumuotoiluun.

Onko tämä kokonaan uutta? Vahvistuuko ilmiö? Vaikutukset? Yhteys muihin ilmiöihin?

Muutamien vuosien sisällä kasvanut palvelumuotoilun merkitys ei ole enää täysin uutta, mutta nyt yhä useammat yritykset havahtuvat palvelumuotoilun käytön etuihin. Palvelumuotoilun kasvava tarve johtuu paljon internetin vaikutuksesta, eli nettiin siirtymisestä. Palvelumuotoilu ehkä myös kannustaa palveluiden siirtämistä esimerkiksi nettiin, koska palvelumuotoilulla niille saadaan hyvät puitteet. Todennäköistä on, että jatkossa jokainen, etenkin parempaan menestykseen pyrkivä, yritys tulee tarvitsemaan palvelumuotoilun ammattilaisia. Palvelumuotoilun jatkuva yleistyminen muokkaa siitä jonkinlaisen trendin aivan lähitulevaisuudessa. Palvelumuotoilijoiden lisääntyvä tarve synnyttää muotoilun alalle uusia työpaikkoja.

kuva2

Linkit ja lähteet:

http://palmu.fi/palvelut/palvelumuotoilu

http://palmu.fi/asiakkaita/aurinkomatkat

https://aaltopro.aalto.fi/fi/koulutus/avoin_koulutus/koulutushaku/course/palvelumuotoilu/

Monika. R & Milka. L

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s